Najpopularniejsze nośniki reklamy zewnętrznej

Reklama zewnętrzna to jedna z najbardziej tradycyjnych i rozpoznawalnych metod promocyjnych. Z jej nośnikami spotykamy się praktycznie na każdym kroku, a sama reklama zewnętrzna doskonale wpisała się w krajobraz zarówno wielkich miast, jak i mniejszych miejscowości. Powszechna obecność reklamy zewnętrznej sprawia, że doskonale sprawdza się ona do promowania usług oraz produktów. Jakie nośniki są dziś najczęściej wykorzystywane przez polskich przedsiębiorców?

Czym jest reklama zewnętrzna i skąd się wzięła na nią moda?

Reklama zewnętrzna, znana także pod nazwą reklamy outdoorowej, to nic innego, jak działania promocyjne, które toczą się obok nas, w naszym bezpośrednim otoczeniu. Aby spotkać się z reklamą zewnętrzną i jej nośnikami konieczne jest jednak wyjście z domu, gdyż to właśnie tam reklama zewnętrzna „komunikuje się” z odbiorcami. W dzisiejszych czasach z reklamą zewnętrzną spotykamy się praktycznie na każdym kroku – stojąc na przystanku w oczekiwaniu na przyjazd autobusu, w drodze do pracy, w podróży, na spacerze, a także podczas robienia zakupów w centrum handlowym.

Warto jednak wiedzieć, że reklama zewnętrzna nie została wcale wymyślona przez współczesnych nam twórców. Jej historia jest bowiem znacznie dłuższa niż nawet historia naszego kraju! Pierwsze, pierwotne nośniki reklamy zewnętrznej pojawy się już bowiem w czasach starożytnych i miały postać napisów lub malowideł zachęcających przechodniów do skorzystania z usług człowieka oferującego konkretne usługi. W średniowieczu napisy umieszczane na drzwiach i ścianach zakładów rzemieślniczych zachęcały do wejścia do środka. Pierwszy duży plakat reklamowy powstał natomiast w 1835 r. w Nowym Jorku i reklamował nic innego, jak plakaty cyrkowe. W naszym kraju prawdziwy bum na reklamę zewnętrzną nastąpił dopiero po 1990 r.

Najpopularniejsze nośniki reklamy zewnętrznej

Topowe współczesne nośniki reklamy zewnętrznej

W dzisiejszych czasach reklama zewnętrzna przeżywa prawdziwy renesans. Niski koszt jej realizacji, sugestywny charakter oraz możliwość dotarcia z przekazem reklamowym do bardzo szerokiego grona odbiorców (w tym także tych, którzy na co dzień stroją od telewizji i internetu!) sprawiają, że nie brakuje chętnych firm wykorzystujących ją do reklamowania swoich usług. A tego można dokonać na naprawdę wiele sposobów, na co pozwalają liczne nośniki reklamy zewnętrznej.

Do najpopularniejszych i najchętniej wykorzystywanych przez współczesne przedsiębiorstwa nośników reklamy zewnętrznej należą billboardy. Pozwalają one na proste i skuteczne zaprezentowanie przekazu reklamowego oraz budowanie wizerunku marki w świadomości społeczeństwa. Billboardy umieszczane mogą być w wielu miejscach, w tym przy ulicach, w parkach, na budynkach itp. Bardziej nowoczesnym odpowiednikiem billboardów są z kolei citylighty, których zaletą jest doskonała widoczność wieczorem i w nocy oraz wykorzystanie gry świateł i kolorów dla przyciągnięcia uwagi przechodniów.

Współcześnie reklama zewnętrzna coraz częściej pojawia się także w środkach komunikacji publicznej, w tym w autobusach, tramwajach, metrze oraz pociągach. Jej nośnikiem najczęściej są ekrany LCD, które pozwalają na wyświetlanie krótkich filmików reklamowych oraz ruchomych reklam. Oprócz promowania usług konkretnych firm, obecność ekranów pozwala także urozmaicić podróżowanie pasażerom oraz zyskać ich większą uwagę.