Samochody autonomiczne podbiją świat!
Samochody autonomiczne zrewolucjonizują branżę transportową. Nowsze auta mają już zautomatyzowane funkcje, takie jak czujniki parkowania i kamery cofania. Firmy motoryzacyjne i technologiczne ciężko pracują, by dostarczać pojazdy wyposażone w zaawansowaną nawigację bez udziału człowieka.
Era bezzałogowych pojazdów
Warto wiedzieć, że samochody autonomiczne powoli stają się rzeczywistością. To pojazdy, które są wyposażone w nowoczesny sprzęt i oprogramowanie. Wkrótce będziemy zaskoczeni liczbą różnych aut posiadających zautomatyzowane systemy jazdy. Liczne prognozy wskazują rozmaite daty, ale nie ma wątpliwości, że 30-50% pojazdów na całym świecie będzie wyposażonych we wspomniane systemy za 10-20 lat. Wtedy zrelaksujesz się w swoim samochodzie, czytając książkę, oglądając film lub przeglądając Internet.
Będziesz mógł wygodnie usiąść na tylnym siedzeniu, wybrać trasę i nie denerwować się staniem w korku.
Jak wygląda rzeczywistość?
Obecne systemy często nazywane są półautonomicznymi. Pomimo wszystkich autonomicznych opcji autopilota, aktualnie samochody nadal nie mogą jeździć bez kierowcy. Na przykład wyprzedzając inne auto, kierowca musi kontrolować prędkość i kierować pojazdem. Nowoczesne systemy radarowe nie są wystarczająco dokładne, by elektronika mogła precyzyjnie ocenić prędkość innych samochodów.
Technologia jazdy
Samochody autonomiczne wykorzystują technologie do tworzenia wirtualnej mapy swojego otoczenia. Systemy GPS, czujniki i radary dają dokładny pogląd na aktualną sytuację. Technologia laserowego wykrywania i określania pomaga autu zorientować się i współdziałać z otaczającymi obiektami oraz czujnikami infrastruktury. Co ciekawe, samochody wyposażone w dedykowaną komunikację krótkiego zasięgu mogą się ze sobą łączyć za pośrednictwem sieci ad-hoc.
Zaawansowane systemy kontroli przetwarzają informacje geoprzestrzenne. Podejmują decyzje na podstawie zebranych danych. Na przykład, gdy samochód otrzyma informacje o warunkach drogowych, profesjonalny system sterowania wyznacza trasę oraz powiadamia urządzenia, jak jechać.
Jakie są poziomy pojazdów autonomicznych?
Autonomiczna funkcjonalność samochodu jest często przywoływana i oceniana w pięciostopniowej skali, przy czym 0 reprezentuje brak autonomicznego komponentu, a 5 oznacza autonomiczny pojazd, który może konsekwentnie wykonywać wszystkie funkcje bez potrzeby udziału człowieka.
Poziom 0: kierowca jest odpowiedzialny za wszystkie podstawowe zadania związane z prowadzeniem pojazdu. Co ważne, takie auto może zawierać takie rozwiązania jak automatyczne hamowanie awaryjne, ostrzeżenia o martwym polu i o zjechaniu z pasa ruchu.
Poziom 1: nawigacja pojazdu jest kontrolowana przez kierowcę, ale uwzględniono w nim funkcje wspomagania, takie jak centrowanie pasa ruchu, czy adaptacyjny tempomat.
Poziom 2: pojazd jest kontrolowany przez kierowcę, ale równocześnie może korzystać z funkcji wspomagania wymienionych powyżej.
Poziom 3: kierowca jest nadal wymagany, ale nie potrzebny do nawigacji lub monitorowania otoczenia, jeśli spełnione są określone kryteria. Jednak kierowca musi być gotowy do wznowienia kontroli, jeśli konkretne warunki nie zostaną spełnione.
Poziom 4: Pojazd może wykonywać różne funkcje. Kierowca nie musi przejmować kontroli nad nawigacją. Jednak jakość nawigacji może się pogorszyć w pewnych warunkach, takich jak jazda w terenie lub ekstremalnych albo niebezpiecznych sytuacji. Wtedy ponownie wkracza kierowca.
Poziom 5: system jest na tyle zaawansowany, że pojazd wykonuje wszystkie funkcje w każdych warunkach. Kierowca może mieć opcję sterowania samochodem.